روانشناسی اجتماعی
میرحمید صالحیان؛ زهرا عزتی اربط
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان فعالیت بدنی کارکنان مرد حراست پلیس و همچنین بررسی رابطه بین فعالیت بدنی و سلامت روانی و اجتماعی در کارکنان مرد حراست پلیس بود. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان مرد گارد انتظامی شهر تهران در سال 1400 می باشد. نمونه آماری پژوهش حاضر 146 مرد بود که به روش نمونه گیری در دسترس ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان فعالیت بدنی کارکنان مرد حراست پلیس و همچنین بررسی رابطه بین فعالیت بدنی و سلامت روانی و اجتماعی در کارکنان مرد حراست پلیس بود. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان مرد گارد انتظامی شهر تهران در سال 1400 می باشد. نمونه آماری پژوهش حاضر 146 مرد بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. فعالیت بدنی با استفاده از پرسشنامه بین المللی فعالیت بدنی (IPAQ)، سلامت روان با استفاده از پرسشنامهافسردگی، اضطراب و استرس(DASS-21) و سلامت اجتماعی با استفاده از پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز (KSWBQ) اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که افراد مورد پژوهش دارای شاخص توده بدنی با میانگین 24.40 بودند که در سطح متوسط، اما نزدیک به اضافه وزن است. همچنین در مجموع 52 درصد از افراد دارای فعالیت بدنی متوسط تا شدید بودند. علاوه بر این، نمرات سلامت روانی و اجتماعی در محدوده متوسط قرار داشت. همچنین فعالیت بدنی با سلامت روان و سلامت اجتماعی رابطه معناداری داشت. نتایج برازش مدل نشان داد که مدل تحقیق از برازش خوبی برخوردار است. یافتههای ما حاکی از تأثیر مثبت فعالیت بدنی بر مؤلفههای سلامت روانی- اجتماعی در کارکنان مرد گارد پلیس بود. این یافته ها نشان می دهد که استفاده از راهکارها و مداخلات برای بهبود وضعیت فعالیت بدنی کارکنان گارد پلیس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
روانشناسی اجتماعی
میر حمید صالحیان؛ رویا حسین زاده پیغان
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر سبک تدریس در تربیت بدنی بر رفتارهای اجتماعی و ضداجتماعی کودکان بود. برای این پژوهش از روش توصیفی- همبستگی استفاده شد. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر 384 دانش آموز مقطع ابتدایی (میانگین سنی 17/9 سال) شامل 192 پسر و 192 دختر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه معلم ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر سبک تدریس در تربیت بدنی بر رفتارهای اجتماعی و ضداجتماعی کودکان بود. برای این پژوهش از روش توصیفی- همبستگی استفاده شد. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر 384 دانش آموز مقطع ابتدایی (میانگین سنی 17/9 سال) شامل 192 پسر و 192 دختر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه معلم به عنوان بافت اجتماعی (TASC)، پرسشنامه جو ورزشی (SCQ) و مقیاس رفتارهای اجتماعی و ضد اجتماعی در ورزش استفاده شد.. برای تحلیل داده ها ز آزمون همبستگی و روش معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که حمایت نیاز درک شده مستقیماً بر رفتارهای اجتماعی تأثیر می گذارد. علاوه بر این، نیاز درک شده خنثی کننده رفتارهای اجتماعی غیرمستقیم است. علاوه بر این، نیاز درک شده به طور غیرمستقیم بر رفتارهای ضد اجتماعی تأثیر می گذارد. در نهایت، خنثی کردن نیاز درک شده مستقیماً بر رفتارهای ضد اجتماعی تأثیر می گذارد. این یافته ها نشان می دهد که نیاز به سبک تدریس حمایتی منجر به افزایش رفتارهای اجتماعی و کاهش رفتارهای ضد اجتماعی در کلاس تربیت بدنی در کودکان می شود.